پشت پرده تصمیم بایدن برای حمله به حوثی‌ها چه گذشت؟

دولت بایدن تحت فشار بود تا به حملات این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی پاسخ دهد

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، هنوز در تعطیلات به سر می‌برد که در اولین صبح ۲۰۲۴، با گروه امنیت ملی صحبت کرد. حوثی‌های یمن بار دیگر به کشتی‌ها در دریای سرخ حمله کرده بودند، و رئیس‌جمهوری آماده بود تا امکان پاسخی نظامی را به بحث بگذارد.

به گزارش پولیتیکو، راهنمایی رئیس‌جمهوری دو لایه داشت. در جبهه دیپلماسی، او از گروهش خواست به سازمان ملل متحد بیشتر فشار بیاورند تا قطعنامه‌ای در محکومیت این حملات صادر کند. در جبهه نظامی، او به پنتاگون دستور داد تا به گزینه‌های حمله متقابل به حوثی‌ها بپردازد.

جلسه روز سال نو در نهایت به حمله گسترده آمریکا و هم‌پیمانانش به حوثی‌های یمن منجر شد که ۱۰ روز بعد رخ داد.

جنگنده‌های آمریکایی و بریتانیایی، همراه ناوها و زیردریایی‌های آمریکا، پایگاه‌های نظامی حوثی در سراسر یمن را بمباران کردند و بیشتر تمرکز روی محل‌های پرتاب و ذخیره پهپادها، موشک‌های کروز و بالستیک این گروه شبه‌نظامی بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته پولیتیکو، واقعیت این است که حملات تلافی‌جویانه بیش از یک هفته پس از آن رخ داد که بایدن ابتدا تمام گزینه‌های دیپلماتیک را امتحان کرد تا از کشاندن آمریکا به یک جنگ دیگر در خاورمیانه جلوگیری کند.  

حملات پنجشنبه به هفته‌ها فشار فزاینده بر بایدن برای پاسخ نظامی به حوثی‌ها پایان داد. مقام‌های آمریکایی نگران بودند که حمله به حوثی‌ها جمهوری اسلامی را تحریک به پاسخ کند و خطر تبدیل جنگ اسرائیل و حماس به درگیری منطقه‌ای را افزایش دهد.

در جلسه اول ژانویه، بایدن به گروهش دستور داد که همراه شرکای بین‌المللی پیش از اقدام نظامی، آخرین بیانیه هشدارآمیز را صادر کنند.

در ۳ ژانویه، آمریکا و ۱۳ کشور بیانیه‌ای صادر کردند و به حوثی‌ها هشدار دادند که ادامه حملات به کشتی‌های تجاری «پیامدهایی» خواهد داشت. اما این بیانیه هم جلو حملات این گروه شیعه یمنی را نگرفت.

در روز سه‌شنبه ۹ ژانویه، حوثی‌ها بزرگ‌ترین و جسورانه‌ترین حمله‌شان را صورت دادند و کشتی‌های تجاری و نظامی آمریکا را هدف پهپاد و موشک‌باران قرار دادند. نیروی دریایی بریتانیا و آمریکا حدود ۲۰ پهپاد و سه موشک را سرنگون کردند و مانع خسارت شدیدی شدند که حوثی‌ها مدنظر داشتند.

در پی این حمله، بایدن با گروه امنیت ملی جلسه‌ای دیگر تشکیل داد. بار دیگر گزینه‌‌های نظامی ارائه شد. در پایان جلسه، بایدن به این نتیجه رسید که زمان حرکت به جلو فرا رسیده است. او به لوید آستین، وزیر دفاع‌ــ که به‌دلیل بیماری، از بیمارستان کار می‌کرد‌ــ دستور داد که حمله نظامی صورت بگیرد.

به گفته یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا، هماهنگی عملیات اندکی وقت گرفت زیرا سایر کشورهای مشارکت‌کننده می‌خواستند اساس قانونی این حملات و جزئیات آنچه آمریکا از آن‌ها می‌خواست را بدانند.

هم مقام‌های آمریکایی و هم مقام‌های بریتانیایی گفتند حملات طوری طراحی شده بودند که کمترین خطر متوجه غیرنظامیان باشد.

در بیانیه این دو کشور آمده است: «نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که توان حوثی‌ها برای تهدید کشتی‌رانی تجاری آسیب دیده است، و تعهد ما به حفاظت از این مسیر دریایی، که حدود ۱۵درصد کشتی‌رانی جهان از آن عبور می‌کند و برای اقتصاد جهان حیاتی است، کاملا نشان داده شده است.»

مقام‌های آمریکایی می‌گویند حوثی‌ها هنوز به این حملات واکنشی نشان نداده‌اند، اما برای پیامد حملات آماده‌اند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: «جای تعجب ندارد که نوعی پاسخ مشاهده کنیم.»

بیشتر از جهان